Za początek sezonu motocyklowego uznaje się początek wiosny, za koniec – początek zimy. Jednak gwałtownie postępujące zmiany klimatyczne sprawiają, że pory roku niemal przestały się od siebie różnić. Ulegamy więc złudzeniu, że skoro prognozowana co roku zima stulecia jednak nie nadciąga, to znaczy, że sezon motocyklowy trwa przez okrągły rok i nie ma potrzeby robić żadnych przerw. W obecnym stanie wydaje się więc, że to nie data, a faktyczne warunki atmosferyczne przesądzają o tym, kiedy wsiadamy na motocykl.
Nieuchronnie nadciągający początek wiosny sprawia, że wielu motocyklistów już zaczyna myśleć o pierwszej przejażdżce. Warto jednak pamiętać, że początek sezonu to czas zdradliwy. Warunki na drodze mogą być naprawdę niebezpieczne, zwłaszcza w rejonach górzystych, na drogach między lasami czy tych mniej uczęszczanych a tym samym nie podlegających pierwszemu stopniowi utrzymania zimowego.
Jednym z bardziej zdradliwych zjawisk jest gołoledź czyli tzw. czarny lód. Kiedy na przedwiośniu, po względnie ciepłym dniu, wieczorem temperatura znacznie się obniża (w nocy może pojawić się przymrozek) i zaczyna padać deszcz lub śnieg. Rano, gdy temperatura znowu się podnosi i wstaje słoneczny dzień, nie mamy wrażenia, że cokolwiek złego dzieje się z pogodą. Tymczasem na jezdni pozostaje cieniutka, niewidoczna na pierwszy rzut oka, warstwa lodu. Jeśli najedziemy na nią zbyt szybko, motocykl może stracić przyczepność i sterowalność.
Jak przygotować motocykl?
Oczywiście opcja, w ramach której wyciągamy stacjonujący motocykl z garażu i od razu ruszamy w trasę nie wchodzi w rachubę.
Konieczny jest pozimowy przegląd, na który składają się:
- gruntowne umycie motocykla; najlepiej zrobić to ręcznie – zbyt wysokie ciśnienie strumienia wody skierowanego na łańcuch, czy łożyska potrafi wypłukać z nich smar, co może skończyć się na szybszym zużyciu tych elementów; przy okazji warto wypolerować lakier, części gumowe i plastikowe wyczyścić specjalnym preparatem a na koniec sprawdzić, czy podczas garażowania do przewodów hamulcowych czy elektrycznych nie dobrał się żaden gryzoń
- zamontowanie i doładowanie wyjętego na zimę akumulatora
- sprawdzenie ciśnienia w oponach – jazda na sflaczałym ogumieniu jest niebezpieczna
- sprawdzenie poziomu oleju silnikowego – jeśli wymieniamy go właśnie teraz,wymieńmy także uszczelkę
- kontrola układu hamulcowego – wymiana płynu hamulcowego zalecana jest raz na dwa lata, chociaż ze względów bezpieczeństwa warto robić to co roku
- czyszczenie i smarowanie łańcucha – przy okazji sprawdzamy luz łańcucha oraz zużycie zębatek
- sprawdzenie świateł mijania, drogowych, kierunkowskazów, światła stopu uruchamianego hamulcem przednim i tylnym, klaksonu
- uzupełnienie baku
Po przeglądzie motocykla przeglądamy nasze dokumenty, sprawdzając do kiedy mamy ważne badanie techniczne oraz polisę ubezpieczeniową OC. I na koniec upewniamy się, że dysponujemy stosownym strojem motocyklowym i kaskiem.
Strój motocyklowy i kask
Dobrze zaopatrzony motocyklista posiada kask, kurtkę (często w komplecie ze stosownymi spodniami), buty i rękawice motocyklowe.
Kask motocyklowy powinniśmy dobrać z uwagi na rodzaj motocykla i uprawianej na nim aktywności. Trzy kolejne parametry – posiadane certyfikaty, rodzaj materiału, z którego wykonany jest kask oraz rozmiar – przesądzają o tym, że kask motocyklowy jest perfekcyjnie dopasowany do naszych indywidualnych potrzeb.
Warto pamiętać, że kaski motocyklowe podlegają różnym certyfikacjom, w ramach których brane są pod uwagę różne parametry, dlatego przed zakupem trzeba koniecznie zapoznać się opisami poszczególnych certyfikatów.
Sprawdź ofertę kasków motocyklowych: 4motos.pl/Kaski-motocyklowe
Co ważne, kask musi być idealnie dopasowany do rozmiaru i kształtu głowy. Podobnie jak inne kaski ochronne (narciarski, rowerowy) tylko wtedy spełnia swoją ochronną funkcję. Natomiast od rodzaju materiału, z którego wykonany jest kask, zależy jego ciężkość oraz wytrzymałość a także zdolność do absorbowania energii uderzenia podczas wypadku.
Kurtka motocyklowa może być wykonana ze skóry albo tekstyliów. Pierwsza, ciężka i nie dająca komfortu termicznego, idealnie komponuje się z dużymi, szerokimi, niskimi maszynami, nawiązującymi do amerykańskich tradycji. Druga, wykonana z najnowocześniejszych materiałów tekstylnych, podobnie odzież górska czy trekkingowa, sprawdza się do jazdy turystycznej, dalszych podróży lub terenowego szaleństwa. Kurtka, podpinka ocieplająca i nieprzemakająca membrana to idealny komplet, jeśli wskakujecie na motocykl bez względu na pogodę i porę roku.
Najlepsze buty motocyklowe to takie, które mają szynę, zapobiegającą skręceniu kostki oraz wzmocnioną okolicę piętową a także solidne protektory piszczeli.
I jeszcze rękawice: najlepiej z kevlaru, lekkie, przewiewne i z dobrymi ochraniaczami kostek.
Pozostałe istotne rzeczy
Statystyki dowodzą, że najwięcej wypadków śmiertelnych z udziałem motocyklistów ma miejsce właśnie na przedwiośniu, kiedy amatorzy dwóch kółek zaczynają szarżować i nie dostosowują prędkości do warunków jazdy. Miłośnicy jednośladów powinni za każdym razem bardzo starannie przygotować do rozpoczęcia kolejnego sezonu motocyklowego. To przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa. W starciu z samochodem motocyklista zawsze jest na przegranej pozycji. Perfekcyjnie działająca maszyna oraz starannie dobrana odzież motocyklowa i kask to warunek przeżycia, kiedy górę weźmie brawura. Oby jednak takie sytuacja zdarzały się jak najrzadziej.
Artykuł napisany w współpracy z sklepem motocyklowym 4motos