Zadania egzaminacyjne na kategorię B wykonywane na placu to nic trudnego. Przebieg egzaminu praktycznego na prawo jazdy nie powinien Cię w żaden sposób zaskoczyć, ponieważ wszystkie zadania egzaminacyjne można przećwiczyć w trakcie kursu. Tymczasem, w samym tylko 2016 nawet jedna czwarta zdających nie zdołała wyjechać z placu w warszawskich WORD-ach (dane z oficjalnych statystyk WORD). Zastanówmy się zatem, co nas czeka w trakcie egzaminu na kategorię B na placu manewrowym.
Część praktyczna – sprawdzenie stanu technicznego samochodu
Pierwsza część to sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Te czynności wykonujemy poza łukiem manewrowym. Tu możesz wylosować zadania z jednej z dwóch grup. Poniżej opisujemy, co wchodzi w skład każdej z nich.
Grupa 1 – sprawdzenie:
- Poziomu oleju w silniku
- Poziomu płynu chłodzącego
- Poziomu płynu hamulcowego
- Obecności płynu w spryskiwaczach
- Działania sygnału dźwiękowego
Aby wykonać te zadania, należy odblokować pokrywę silnika – czyli podnieść maskę. Dźwignia znajduje się na wysokości lewej nogi kierowcy (zarówno w Hyundai i20, jak i Skoda Fabia). Po odblokowaniu, mocujemy maskę za pomocą podpory. Potem, postępujemy zgodnie z tymi krokami:
- Sprawdzenie poziomu oleju – przy wyłączonym silniku wyciągamy bagnet, oczyszczamy jego końcówkę i wkładamy ponownie. Następnie wyciągamy i sprawdzamy poziom (jak sprawdzić poziom oleju w autach egzaminacyjnych znajdziesz w Internecie). Pamiętaj, że olej najlepiej sprawdzać, gdy auto stoi na płaskiej powierzchni, a silnik nie pracuje od co najmniej 15 minut.
- Poziom płynu chłodzącego – płyn powinien znajdować się pomiędzy zakresami F (Full) oraz L (Low) – w przypadku Hyundaia i20 lub MIN oraz MAX w przypadku Skody Fabii. Zbiornik płynu znajduje się z przodu silnika, lekko po lewej (Hyundai) lub po lewej stronie od silnika (Skoda). Sprawdzamy na wyłączonym silniku.
- Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego – poziom płynu hamulcowego powinien znaleźć się pomiędzy zakresem MAX oraz MIN (zarówno Skoda, jak i Hyundai).
- Płyn w spryskiwaczach – tu wystarczy odkręcić pokrywę wlewu i sprawdzić, czy płyn jest – można również pociągnąć manetkę spryskiwaczy do siebie.
Może Cię również zainteresować: Jak zdać prawo jazdy – jazda po mieście
Pamiętaj, by poinformować egzaminatora o wyniku sprawdzenia. Wystarczy nawet krótkie stwierdzenie w rodzaju “poziom oleju jest w porządku”.Jeżeli wylosujesz grupę 2, czekają Cię następujące zadania egzaminacyjne:
- Działanie świateł: pozycyjnych, mijania, drogowych
- Działanie świateł hamowania
- Działanie świateł cofania
- Działanie świateł kierunkowskazów i awaryjnych
- Działanie światła przeciwmgłowego tylnego
Uwaga – aby sprawdzić działanie poszczególnych elementów z tej listy, musisz uruchomić zapłon w aucie (przekręcić kluczyk do pozycji drugiej).
Jak sprawdzić działanie świateł hamowania? Masz dwie drogi – możesz poprosić egzaminatora o przejście na tył auta, następnie wcisnąć hamulec nożny i czekać na informację, czy światła rzeczywiście świecą. Możesz również poprosić egzaminatora o wciśnięcie pedału hamulca i samodzielnie przejść na tył auta, informując o tym, czy światła się zaświeciły (powinny zadziałać wszystkie, łącznie z trzecim światłem STOP).
Przed egzaminem praktycznym na kategorię B warto sobie przypomnieć, gdzie znajdują się najważniejsze elementy pod maską modelu, który jest używany jako samochód egzaminacyjny. W Warszawie może to być jedno z tych aut:
- Hyundai i20 1.2
- Skoda Fabia 1.2 (tylko WORD Odlewnicza 8)
Przygotowanie do jazdy. O czym musisz pamiętać?
Kolejne zadanie na egzaminie praktycznym na kategorię B to przygotowanie auta do jazdy. Najpierw Ty siadasz na fotel pasażera, a egzaminator ustawia auto na polu początkowym łuku manewrowego. Zanim się przesiądziesz na miejsce kierowcy, egzaminator powinien wydać Ci polecenie przygotowania auta do jazdy. Co dokładnie musisz zrobić?
- Ustawienie fotela. Ustaw siedzisko (odległość od pedałów), oparcie (odległość od kierownicy) oraz wysokość fotela (w zależności od wzrostu). Pamiętaj o ustawieniu zagłówka.
- Ustawienie lusterek. Warto się do tego przyłożyć, bo lusterka możesz ustawić tylko raz – jeszcze przed rozpoczęciem jazdy. Służy do tego specjalny joystick, który znajduje się tuż obok przycisków do regulacji szyb (zarówno w Hyundaiu i20, jak i Skodzie Fabii). Jak ustawić lusterka? Im mniej auta w lusterkach bocznych widzisz, tym lepiej – ważne, by nie ustawić lusterek zbyt wysoko lub nisko. Nie zapomnij też o lusterku zewnętrznym – musisz widzieć w nim całą tylną szybę.
- Zapięcie pasów. Musisz je zapiąć. Inaczej możesz nie zdać egzaminu!
- Włączenie świateł. Niby wszystkie auta egzaminacyjne mają światła do jazdy dziennej, ale włącz też światła mijania – przydadzą się w razie złej pogody.
- Zwolnij hamulec awaryjny. Jego zaciągnięcie sygnalizuje czerwona kontrolka z wykrzyknikiem w środku. Jeżeli zwolnisz hamulec, kontrolka zniknie.
- Sprawdź, czy drzwi są zamknięte. Spójrz na deskę rozdzielczą – jeżeli jest tam czerwona kontrolka sygnalizująca otwarcie drzwi, nie uruchamiaj silnika.
Koperta, czyli sposoby na zdanie łuku manewrowego
Jak wykonać łuk na placu manewrowym? Zadbaj o to, aby:
- Łagodnie podnieść sprzęgło,
- Zwiększyć ostrożnie obroty,
- Płynnie ruszać z miejsca i poruszać się po łuku manewrowym ze stałą prędkością,
- Korzystać z lusterek bocznych i tylnej szyby w trakcie cofania,
- Zatrzymać się w wyznaczonym polu
Na co musisz uważać? Przede wszystkim – nie można Ci się zatrzymać, ani tym bardziej najeżdżać na linie czy wyjeżdżać poza nie. W trakcie manewrów nie możesz potrącić pachołków ani tyczek.
Ruszanie z miejsca na wzniesieniu. Jak wykonać ten manewr?
Jak ruszyć autem? Najlepiej postępuj w takiej kolejności:
- Wciśnij pedał gazu (lekko!)
- Ostrożnie podnieś sprzęgło
- Opuść hamulec ręczny (awaryjny), wciąż trzymając jego guzik.
- Zacznij ruszać, zatrzymaj podnoszenie sprzęgła.
- Opuść hamulec ręczny
- Powoli podnoś sprzęgło i zwiększ obroty silnika.
A co z górką na egzaminie z prawa jazdy? Jak ruszyć na wzniesieniu? W tym zadaniu musisz wjechać autem na wzniesienie, a potem zatrzymać auto. Pamiętaj, by zatrzymanie wykonać wyłącznie pedałem hamulca. Awaryjny możesz zaciągnąć dopiero wtedy, gdy koła przestaną się toczyć. Po zatrzymaniu, postępuj zgodnie z wyżej opisaną kolejnością.