Wielu kierowcom wydaje się, że katalizatory w ich autach to elementy, które wytrzymują dożywotnio. Tymczasem, nie są niczym nadzwyczajnym przypadki katalizatorów samochodowych, które wymagają wymiany w autach z oryginalnym przebiegiem rzędu 200-250 tysięcy kilometrów. Jak zatem rozpoznać, że katalizator w Twoim aucie może wymagać wymiany? Co zrobić, gdy już dojdzie do takiej usterki? Dowiesz się z tego artykułu!
Co wpływa na zużycie katalizatora?
Na poprawne działanie tego elementu ma wpływ szereg czynników. Ogromny wpływ na trwałość mają różnego rodzaju usterki silnika. Mogą one powodować nieprawidłowe spalanie mieszanki paliwowej. I tak, eksploatacja niedogrzanego silnika (na przykład w wyniku awarii termostatu) sprawia, że jednostka produkuje spore ilości niezwykle kalorycznej mieszanki paliwowej. Paliwo nie ma szans dopalić się w cylindrze i dociera do katalizatora. Tam wiąże się z ceramicznymi elementami obudowy, stopniowo je uszkadzając.
Katalizatory samochodowe ulegają awariom nie tylko w wyniku uszkodzeń różnych elementów. Na ich sprawność wpłynąć może także zużycie elementów układu zapłonowego. W szczególności dotyczy to
- Kopułki (jeżeli występuje w danym aucie)
- Cewek zapłonowych
- Przewodów zapłonowych
Warto pamiętać również o tym, że na stan tego elementu ma wpływ instalacja LPG. Temperatura spalania tego paliwa jest wyższa niż benzyny, co powoduje szybsze zużycie katalizatora.
Katalizator – czy kierowca ma wpływ na jego stan?
Czy w codziennej eksploatacji kierowca może w jakikolwiek sposób opóźnić zużywanie się katalizatora? Tak. Obok dbałości o stan techniczny silnika warto pamiętać o trzech zasadach.
- Nie uruchamiaj auta “na pych”. Silnik nie uruchamia się? Nie próbuj mu “pomóc” pchając auto. Niespalone resztki paliwa trafiają w ten sposób do katalizatora, zapychając go.
- Unikaj kałuż. Jakkolwiek abstrakcyjnie może to brzmieć, to największym wrogiem katalizatorów metalowych (i ceramicznych też!) są kałuże. Unikaj ich – szczególnie gdy silnik (a więc i katalizator), jest rozgrzany do wysokiej temperatury. A jeżeli musisz przejechać przez kałużę, warto nieco zmniejszyć prędkość – kontakt z zimną wodą z kałuży może spowodować szok termiczny i uszkodzenie katalizatora.
- Dbaj o stan auta. Czy to układ zapłonowy, wtryskowy czy nawet chłodzenia – jeżeli chcesz zapobiec awarii katalizatora, nie należy lekceważyć usterek żadnego z nich!
Jak rozpoznać awarię?
Podstawowy objaw to grzechotanie z okolic katalizatora. Dosyć szybko pojawia się także kontrolka Check Engine, a odczyt błędów wykazuje niską wydajność katalizatora. Dodatkowo, auto z uszkodzonym katalizatorem spala znacznie więcej paliwa, a także ma wyraźnie gorsze osiągi.
A gdy katalizator ulegnie awarii?
Co zrobić, jeżeli katalizator w Twoim aucie nie nadaje się już do eksploatacji? Wymienić go na nowy! Auto bez sprawnie działającego katalizatora nie spełnia zakładanych norm spalin – ryzykujesz negatywną ocenę w trakcie przeglądu technicznego!Wiadomo – wymiana to niemały koszt. Zwykle to co najmniej kilkaset złotych. Pamiętaj jednak, że do pewnego stopnia możesz sobie “odbić” ten wydatek. Pamiętaj, że katalizator samochodowy to cenne źródło metali szlachetnych, jak choćby rod czy pallad. Co to dla Ciebie oznacza? Możesz zarobić, oddając zużytą część do firmy, która prowadzi recykling katalizatorów samochodowych!
Katalizator metalowy i ceramiczny – ile otrzymasz?
Na cenę katalizatora w skupie ma wpływ wiele czynników. Po pierwsze – jego waga – która jest pośrednio związana z kondycją tego elementu. Znaczenie ma też marka i model auta z jakiego pochodzi katalizator. Przykładowo – za część wymontowaną z silnika TDI otrzymasz 130 złotych. Z kolei w przypadku katalizatorów aut z grupy GM (Opel/Chevrolet), możesz otrzymać nawet do 550 zł za jedną część. Absolutnymi rekordzistami jeżeli chodzi o cennik katalizatorów w skupie są części wymontowane z silników Peugeot. Za katalizator K202G otrzymać można nawet 850 złotych!
Powyższe kwoty pochodzą z cennika skupu katalizatorów Catalyst Recycling. Przedsiębiorstwo prowadzi również skup DPF oraz FAP.