Blog motoryzacyjny » Warsztat samochodowy » Zapchany katalizator. Objawy i przyczyny.

Zapchany katalizator. Objawy i przyczyny.

Zapchany katalizator dość szybko daje o sobie znać kierowcy. Niesprawność tego elementu w dosyć istotny sposób wpływa na komfort użytkowania pojazdu, a co gorsza, może za sobą pociągnąć również inne usterki. Dlatego tak ważne jest aby każdy kierowca był w stanie rozpoznać objawy uszkodzonego katalizatora, bo pozwoli to na szybką interwencję. Dodatkowo, w tym artykule opisujemy też co zrobić z uszkodzonym katalizatorem.

Katalizator i jego funkcja w silniku

Mogłoby się wydawać, że nie jest to wiedza, która przyda się przeciętnemu kierowcy. Warto jednak pamiętać o tym, że jest to jeden z najważniejszych elementów osprzętu w aucie. Bez tej części nasze samochody byłyby znacznie bardziej szkodliwe nie tylko dla środowiska, ale również dla ludzkiego zdrowia.

Gdy silnik samochodu pracuje, powstaje całe mnóstwo szkodliwych substancji. Najważniejsze z nich to węglowodory, ale także tlenek węgla i tlenek azotu. Rolą katalizatora samochodowego jest właśnie oczyszczanie spalin z tych substancji, poprzez ich neutralizowanie. Jak to działa?
Katalizator samochodowy w trakcie pracy rozgrzewa się nawet do 800 stopni Celsjusza. Taka temperatura pozwala na zneutralizowanie szkodliwych substancji ze spalin. Aby ten element mógł osiągnąć żądaną temperaturę, producenci aut stosują całe mnóstwo rozwiązań, które przyspieszają jego nagrzewanie. Oto kilka z nich:

  • Pompy powietrza (SAI – grupa VAG)
  • Grzałki nurkowe (Renault)
  • Izolacja termiczna (praktycznie każdy producent)

Jednak uwaga – choć zabrzmi to paradoksalnie, to właśnie temperatura jest jedną z przyczyn uszkodzenia katalizatora w samochodzie. A konkretnie – nagłe zmiany temperatury. W dalszej części artykułu opisujemy jak sprawdzić czy katalizator jest zapchany oraz co zrobić ze zużytym katalizatorem.

Objawy uszkodzenia katalizatora

Jednym z najbardziej charakterystycznych symptomów uszkodzenia lub zużycia reaktora katalitycznego jest pojawienie się kontrolki check engine na desce rozdzielczej. Choć może to być jeden z symptomów awarii to nie musi, bowiem wspomniana kontrolka sama w sobie sygnalizuje problemy z układem paliwowym.

Uszkodzeniu katalizatora zwykle towarzyszą też problemy z rozwijaniem mocy. Auto charakterystycznie szarpie, a sam silnik przyspiesza o wiele gorzej niż wcześniej. Oprócz tego, dosyć znacznie wzrasta zużycie paliwa, a spod auta dochodzi nieprzyjemne grzechotanie.

Gdy auto traci moc…

Co katalizator ma wspólnego z mocą? Generalnie, jeżeli nie ma poprawnego przepływu spalin, to stają się one w pewien sposób zablokowane w katalizatorze. Dla kierowcy jest to odczuwalne jako znacznie pogorszona moc czy też szarpanie silnika podczas pracy – czy to przy przyspieszaniu czy to nawet normalnej jeździe.

Jak rozpoznać gorszą wydajność? Jeżeli na desce rozdzielczej pojawia się błąd, to w przypadku gdy jest on związany z katalizatorem, jego odczyt będzie brzmiał: P0420 – czyli niska wydajność katalizatora. Oczywiście, zwykły kierowca raczej nie będzie w stanie samodzielnie tego odczytać, wystarczy jednak z takim komunikatem pojechać do warsztatu samochodowego wyposażonego w komputer diagnostyczny.

Jedno jest pewne. Choć kontrolka silnika nie musi być symptomem poważnej awarii to nie można jednak tego bagatelizować. Współczesne auta są bowiem tak skonstruowane że awaria jednego elementu szybko pociągnie za sobą usterki kolejnych. W rezultacie, znacznie rosną koszty jej usunięcia.

Czy w aucie z LPG świeci się check?

Nie. A przynajmniej nie powinien. Dobrze wyregulowana instalacja LPG nie powinna powodować pojawiania się takich komunikatów na desce rozdzielczej.

Awaria katalizatora – czy to duży problem?

Generalnie, wymiana katalizatora samochodowego nie jest żadnym problemem. Praktycznie każdy warsztat samochodowy będzie w stanie to wykonać. Wiąże się jednak z określonymi kosztami. Warto jednak pamiętać o tym, że katalizator samochodowy to jeden z tych elementów, które wytrzymują przebieg ok. 200 tysięcy kilometrów – zatem jest to raczej jednorazowy koszt w trakcie eksploatacji.

Katalizator samochodowy – wymiana

Wyżej opisane objawy mogą wskazywać na graniczne zużycie katalizatora, ale nie muszą. Dlatego tak istotna jest odpowiednia diagnostyka problemu, tym bardziej że zakup nowego katalizatora to niemały koszt. Warto powierzyć tę operację dobremu warsztatowi, który będzie w stanie ocenić, czy część rzeczywiście nadaje się tylko do wymiany.

Zakup nowego katalizatora to koszt nawet kilku tysięcy złotych. Jednak pewną część kosztów możesz sobie zrekompensować, decydując się na recykling katalizatora. Ile można zyskać? To zależy, ale generalnie są to niezłe kwoty!

Poniżej podajemy kwoty jakie daje skup katalizatorów za części o wadze nominalnej zgodnej z tą podawaną przez producenta. Jeżeli część jest uszkodzona (ma mniejszą wagę) cena automatycznie się zmniejsza.

Oto kilka przykładów:

  • Katalizator DD AC (grupa VAG) – 500 zł
  • K202G (Peugeot/Citroen 2.0 HDi) – 850 zł
  • 8200641831 (Renault 1.5 DCI) – 400 zł

Recykling katalizatorów – korzyść dla środowiska

Sprzedaż katalizatora do skupu daje konkretne korzyści finansowe. Te kilkaset złotych rzeczywiście pozwoli w dużym stopniu odciążyć budżet i pomóc przy zakupie nowego. Warto jednak pamiętać też o tym, że katalizator w aucie to źródło ogromnej ilości metali szlachetnych. Oddanie katalizatora do recyklingu to sposób na to, by w pewien sposób uzupełnić ich światowe zasoby.

Tekst powstał we współpracy z firmą Catalyst Recycling z Międzyrzecza. Jeśli mieszkasz w Międzyrzeczu lub okolicy, możesz właśnie tam oddać zużyty katalizator.